به وادی السلام ملحق شو

بسم الله الرحمن الرحیم   

 فصل دوم کتاب المطالب السلوکیه صفحه 123    

 

 

شرح درس : به وادی السلام ملحق شو 

توسط استاد معظم حضرت آیت الله کمیلی خراسانی(سلمه الله)   

 
 

 نیمه ی دوم کتاب همانطور که از عنوانش پیداست ، مسائل متفرقه ای است که از مصادر معتبر گرفته شده است . بعضی ها القای شبهه می کنند که گفته های عرفا  مستند به سندهای قرآنی وحدیثی نیست . در حالی که ما می دانیم عرفای به حق ، عرفایی که دارای عرفان صحیح  هستند و عرفای مکتب (مرحوم قاضی رحمةالله علیه) کارهای خود را خارج از شریعت نمی دانند . آنها مقیدند آنچه را که در شریعت مقدس است ، پیاده کنند و به آیات قرآن و احادیث معصومین علیهم السلام عمل کنند.

 

گفته های عرفا و کتابهایشان شبیه رساله های عملیه مجتهدین است . یک مجتهد مطالب خود را گاهی در قالب سه هزار مسئله ی مختلف به صورت احکام در رساله می آورد . اما در رساله قال الصادق و قال الباقر(علیهماالسلام) دیده نمی شود . آیه ی قرآنی مشاهده نمی گردد . ولی مقلدین اعتماد دارند که مرجع تقلید این فتواها را پس از سالها تلاش وتحقیق از منابع و مصادر معتبر استخراج کرده و نظر خودش را در رساله به صورت احکام بیان کرده است.

 

مشابه این امر را هم در مورد عرفان داریم . گفته ها ونوشته های عرفای بزرگ هم در اصل مستند به آیات قرآنی واحادیث ائمه (علیهم السلام) می باشد . و لذا در فصل دوم کتاب موضوعات متفرقه ای آورده شده که بر گرقته از آیات قرآن و احادیث و گفته های بزرگان و کتب معتبر است . این موضوعات می تواند مصدر ومنبعی برای مطالب بخش اول کتاب باشد.

 

  در فصل اول کتاب گفته شد که تفکر سالک باید روی مرگ وسرنوشت و آینده اش باشد و آنقدر در مورد مرگ فکر کند که مرگ در نظرش مجسّم شود ونفسش بمیرد و - موتوا قبل ان تموتوا – تحقق پیدا کند.                                  

ولی چون ما از مسائل مرگ و معاد غافلیم لذا آن نتیجه هم به دست نمی آید . یعنی آن نتیجه ی عملی که باید در اثر کثرت تفکر در مرگ ، ریاضت نفس و تذکر نفس  ایجاد شود ، در ما پیدا نمی شود.

 

این حدیث از کتاب جنائز از اصول کافی مرحوم کلینی (رضوان الله تعالی علیه) آورده شده است . جنائز جمع جنازه است یعنی احکام میّت و امور مربوط به اموات در این کتاب آورده شده است .

 

محمدبن یعقوب کلینی برای تألیف کافی (یک جلد روضة الکافی ،چهار جلد اصول کافی و سه جلد فروع کافی )بیست سال زحمت کشیده است و گفته شده که دوره ی کافی به نظر حضرت بقیةالله (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) رسیده است و از ایشان مشهور است که در باره ی اصول کافی فرمودند: الکافی کاف لشیعتنا . این کتابهای کافی برای شیعیان و دوستان ما کفایت کننده است که به آن مراجعه کرده و عمل کنند و عملشان پذیرفته گردد . در این روایتی که در این درس آورده شده است ، برای اختصار نام آخرین راوی ذکر گردیده است.

 

حبة العرنی روایت می کند: با امیرالمؤمنین علی علیه السلام از کوفه خارج شده – درآن زمان پایتخت کشور عراق و پایگاه مولا امیرالمومنین شهر کوفه بود - و به پشت شهر کوفه رفتیم (ظاهرا منظور ایشان نجف است که الان تقریبا متصل به کوفه است و از علائم ظهور هم ، اتصال نجف به کوفه است.) تا این که حضرت امیر علیه السلام در سرزمین وادی السلام توقف فرمودند . و حالات ایشان به نحوی بود که انگار با عده ای در حال صحبت هستند . مولا ایستاده بودند و من نیز در کنار ایشان ایستادم . با اینکه مخاطبین حضرت را نمی دیدم وصدایی از آنها نمی شنیدم ؛ اما در جوار ایشان بودن برایم خوشایند بود تا اینکه خسته شده و نشستم . حضرت هنوز ایستاده بودند وگفتگو می کردند . من از نشستن نیز ملول شدم و باز برخاستم و عرض کردم : یا امیرالمومنین ! از ایستادن طولانی شما نگران شدم ؛ اندکی استراحت بفرمایید . سپس عبای خود را برزمین انداختم تا ایشان بر روی آن بنشینند . ایشان کشف راز کرده و فرمودند: "ای حبة ! این گفتگو و انسی است که با مؤمنین دارم . عرض کردم : یا امیرالمومنین ! آیا آنها نیز با شما گفتگو می نمایند و مأنوس می شوند؟ فرمود: "بله اگر پرده ها از برابر دیدگانت کنار می رفت می دیدی که حلقه حلقه در کنار هم نشسته اند و با دوستی و محبت با هم سخن می گویند . عرض کردم : آیا به صورت روح هستند یا جسم دارند؟ فرمود: روح هستند ؛ و قطعا هر مؤمنی - چه زن وچه مرد - که درهر نقطه ای از دنیا فوت کند به روح او خطاب می شود : " به وادی السلام بپیوند." و وادی السلام مکانی است از مکان های بهشت برین وجنّات عدن الهی .

همان طور که در مورد خراسان هم می گویند که بقعه ای از بهشت است.      

در روایات وارد شده ارواح مؤمنین در شب های جمعه دور هم جمع می شوند و حتی به خانواده هایشان سر می زنند . در روایتی دیگر ذکر شده وقتی مؤمنی از دنیا می رود و وارد عالم برزخ می شود ، مؤمنینی که آنجا هستند ، به او خوش آمد می گویند و از احوال اقوام و دوستانشان می پرسند .

 

وصلی الله علی محمد وآل محمد