پاک کردن ذهن از خاطرات پراکنده

 پاک کردن ذهن از خاطرات پراکنده

نفس خواطر و صاف کردن ذهن و فکر از اغیار و تمرکز قلب و روح در یاد حبیب که همان خدا ـ جل جلاله ـ باشد از مهم ترین امور سالک است. می

اکثر شکایاتی که در مراجعه ی سالکین به ما می شود راجع به همین موضوع است. برای علاج مؤثر این معضل توصیه می کنیم که هیچ گاه حانب مراقبه را از دست ندهند و دائما در تمام حالات، اعم از شب و روز، در منزل و مسافرت و تنهایی و جمع به یاد خدا باشند. چرا که تلقیتات و تذکرات در احساس قلب به حضور کم کم یاد او ملکه ی ذهن می شود و غفلت الهی را کاهش می دهد. و بدین ترتیب سالک با غلبه ی جنبه ی محبت و عشق الهی بر روح، از خاطرات سوء و ذهنیات بد خلاصی پیدا می کند.

در پایان این مطلب سالکین را هشدار می دهیم  که در این راه شتاب زدگی به خرج ندهند و یأس روحی را از خود دور کنند چرا که هر امری همیشه در وقت خودش حاصل می شود.

 

دانلود سخنرانی حضرت آیت الله کمیلی

بخش اول

بخش دوم

بخش سوم

بخش چهارم

 

نفی الخواطر

نفی الخواطر و تصفیه الذهن و الفکر من الأغیار، و تمرکز القلب و الروح فی ذکر الحبیب و هو الله جل جلاله من أهم الأمور للسالک، و ان أکثر شکاوی السالکین فی مراجعتهم لنا هو هذا الموضوع، وللعلاج المؤثر نوصی دائما بحفظ جانب المراقبه و التذکر لله فی جمیع الأحوال لیلا و نهارا حضرا و سفرا خلوه و جلوه فان التلقینات و التذکرات بصوره تدریجیه تعطی ملکه الحضور و تقلل من الغفله، و حینئذ یتخلص السالک من خواطر السوء لتغلب جانب المحبه و العشق الالهی علی الروح.

فالحذر من التسرع و الیأس فان الأمور مرهونه بأوقاتها.