استاد عام و خاص

  اگر سالک چند استاد اخلاقی عمومی داشته باشد، ضرری به او نخواهد رسید، مخصوصا اگر اوایل سلوکش باشد. چرا که چاره ای جز این ندارد که قبل از وارد شدن به منازل عرفان عملی دوره ی کاملی را در علم اخلاق بگذراند. مثل مجموعه ی کتاب « جامع السعادات » نوشته ی علامه ی نراقی (ع).

سالک باید آن را با دقت و پیگیری درس بگیرد و بر مراتب نفس خود تطبیق کامل عملی بدهد و بعد وارد میادین عرفانی شود. و اینجا اگر در ابتدای کار بخواهد به طور نظری عرفان را بفهمد ضرری متوجه او نخواهد شد، حتی می تواند در درس هایی از معارف حکمت وفلسفه شرکت کند. از کتاب هایی که از حکمت و فلسفه حرف می زنند می توان به «بدایه الحکمه و نهایه الحکمه» نوشته ی علامه ی طباطبایی و «منظومه ی» ملاهادی سبزواری و «الأسفارالاربعه» نوشته ی ملا صدرای شیرازی و کتاب های دیگری مشابه آن اشاره کرد.

بلی. اگر سالک نسبت به ورودش به عرفان عملی و سیر و سلوک روحی به یقین برسد، چاره ای جز رجوع به استاد کاملی که مورد اطمینان او باشد ندارد و ما آن استاد را «استاد خاص»[1] می نامیم.

 

دانلود سخنرانی حضرت آیت الله کمیلی


[1]- در حدیث آمده که «کسی که پیری (مرشدی) نداشته باشد مرشد او شیطان خواهد بود».

 

 

 

الأستاذ العالم و الخاص:

الأستاذ الأخلاقی العام اذا تعدد لایضر بحال السالک سیما فی أول سلوکه فانه لا بدله قبل أن یدخل فی منازل العرفان العملی أن یمضی دوره کامله فی علم الأخلاق مثل موسوعه «جامع السادات» للعلامه النراقی رضوان الله علیه، یدرسها بدقه و امعان و یطبقها علی نفسه تطبیقا عملیه کاملا ثم یدخل فی میادین العرفان و هنالو أراد أن یفهمها فی بادیء الأمر نظریا فلا یضره لو حضر دروسا فی المعارف الحکمیه و الفلسفیه و ذلک مثل کتاب «بدایه الحکمیه و نهایه الحکمه» للعلامه الطباطبایی و «المنظومه» لملا هادی السبزواری و «الأسفار الأربعه» لملا صدرا الشیرازی أو ما شابهها.

نعم لو تیقن السالک بدخوله فی العرفان العملی و السیر و السلوک الروحی، فلا محیص عن أستاذ کامل یطمئن الیه و نسمیه «بالأستاذ الخاص».[1]



[1]- فی الحدیثمن لم یکن له شیخ فشیخه الشیطان»